کد خبر: ۱۶۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۳۰ تير ۱۴۰۲
شب‌های محرم به نام کدام شهدای کربلاست؛

 شب چهارم: حضرت حرّ(ع)

هر یک از شب‌های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام‌گذاری شده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، آفتاب محرم برمی‌آید و کربلای دل را در پرتو خود می‌سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدسته دست‌ها بالا می‌رود و در باد به حرکت در می‌آید و عطر شهادت مشام را می‌نوازد.

چشم‌ها در انتظار طراوت اشک به تماشا می‌نشیند و خواب‌ها از چشم‌های خسته می‌گریزند و حسینیه دل‌ها سیه‌پوش می‌شوند؛ محرم فرامی‌رسد و انتظار لباس‌های مشکی به سر می‌آید.

آری این شب‌ها باید به سوگ نشست. هر شب به سوگ ستاره‌ای از آسمان حسین (ع).

 هر یک از شب‌های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام‌گذاری شده است.

نام‌گذاری این شب‌ها باگذشت زمان صورت‌گرفته و واضع خاصی ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل‌بیت و بر اساس جایگاه شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت‌بخش کربلا یعنی امام حسین (ع) و هم‌آهنگی شور و التهاب مراسم و روضه آنان با مرکز شورآفرین شب عاشورا صورت گرفته است.

حضرت حرّ(ع)

شب چهارم عزاداری محرم اختصاص به یکی از شهیدان سربلند کربلا یعنی حربن یزید ریاحی دارد. البته این شب را به فرزندان حضرت زینب نیز منسوب کرده اند. حر الگوی توبه و حقیقت جویی است. او در آغاز برخورد با امام حسین(ع) چنین جایگاه وارسته ای نداشت و به گفتة خودش مأمور بود و معذور! اما ادب و تواضع حر در مقابل سالار شهیدان، سبب رهایی او شد. حر با ژرف بینی، حق را بر باطل ترجیح داد و پیشانی پشیمانی بر سجده گاه توبه فرود آورد. حر، جذاب‌ترین الگوی توبه برای خطاکاران است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان